۱۳۸۹ خرداد ۲, یکشنبه

پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس( به منظور خودکفایی از واردات بنزین) علی رغم هیاهوی تبلیغاتی رسانه های دولتی ، هنوز اندر خم تامین منابع مالی است.

احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان یکی از طرح‌ها و راهکارهای مورد تأیید کارشناسان و فعالان عرصه انرژی از جمله طرح‌های در دستور اقدام است که محقق کردن آن به دلیل کسری اعتبار با اما و اگرهای فراوانی مواجه است بطوریکه طبعات نقدینگی منفی اجرای این پروژه علاوه بر تاخیر در اجرای پروژه باعت بیکار شدن تقریبی 70 نفر از پرسنل شرکت مهندسی مشاور بینا بعنوان بازوی مهندسی این طرح در طی 6 ماه اخیر گردید.

البته در خصوص عدم حصول موفقيت‌هاي لحاظ شده در برنامه اجرايي پروژه ستاره خليج فارس، نمي‌توان شخص خاصي را مورد اتهام قرار داد اما متوليان دولتي و سهامداران پروژه به بهانه‌‌هاي مخلتف پرداخت هزینه های ماهانه خود به دست‌اندركاران اجرايي پروژه را تأمين نكرده و عقب مي‌اندازند. عدم احداث پالايشگاه‌هاي توليد فرآورده‌هاي نفتي طي 30 سال بعد از پيروزي انقلاب از جلمه نقيصه‌هايي است كه مطالب فوق را تأييد مي‌كند.


پالایشگاه ستاره خلیج فارس نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت360 هزار بشکه در روز است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته در دولت نهم باید تا سال 1390 به مرحله بهره‌‌برداری می‌رسید و ایران را از واردات بنزین خود کفا کند.

درحالی دست‌اندر‌کاران و مسئولان بخش نفتی کشور از رشد 35درصدی پالایشگاه مزبور، رشد 50 درصد خط اشتغال خوراک پالایشگاه و بهره‌برداری از آن تا تیرماه سال آتی خبر می‌دهند که عملیات‌های صورت گرفته تنها در قالب زیرسازی احداث بخشی از پالایشگاه خلاصه می‌شود
برای احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس از طرف دولت دو میلیارد و 600 میلیون یورو اعتبار تخصیص یافته است ( به اذعان مدیر عامل این پالایشگاه " محمد اسماعیل کراچیان " ) اما تا کنون تنها 700 ملیون یورو به این منظور در پالایشگاه مزبور هزینه شده است که این مبلغ تنها بخشی از هزینه های پرسنلی شرکتهای پیمانکار و مشاورین (حدود 20 شرکت)را پوشش می دهد و شامل هزینه های خدمات مهندسی طرح و اجرا نمی شود بطوریکه اغلب پیمانکاران و مشاوران چند ماهی است که قادر به پرداخت کلیه مطالبات پرسنلی خود نمی باشند و با مشکلات عدیده مالی و کارگری و از دست دادن نیروی کار آمد فنی دست به گریبان هستند که این عامل خود تاثیر مستقیمی روی روند و زمان جرایی پروژه مذکور گذاشته است .

(البته لازم به ذکر است بیشتر این پول بنابه گفته پیمانکاران صرف زیرسازی، احداث چهاردیواری و سردر این پالایشگاه شده است.)
طی برآوردهای صورت گرفته توسط پیمانکاران و مهندسین مشاور طرح و آنچه که در معرض دید عموم قرار دارد به نظر نمی‌رسد دولت دهم بتواند تا سال 90 و حتی 92 پالایشگاه مزبور را به مرحله بهره‌برداری برسانند.

درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۶ آغاز شده‌است و با هدف تولید روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۳ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۹ هزار بشکه ال.پی.جی (گاز مایع) و با رعایت استانداردهای زیست محیطی و بر اساس الزامات روز اروپا در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری خواهد رسید.

سهامداران عمده این پروژه شرکت ملی پالایش و پخش و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)و صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت اندونزیایی اس پی سی می باشد

پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت مهندسین مشاور بینا و شرکت تهران جنوب در حال ساخت است و در حال حاضر 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر